FACTORies_01.jpg
 

HIGASHIOSAKA FACTORies

Branding | HIGASHIOSAKA city
ho-factories.com

 

東大阪市のリブランディング事業の一環として2017年から、市内の「ものづくり」を主軸とした未来への可能性を創造するプラットフォームの事業開発、プロデュースおよびクリエイティブディレクションを行っています。弊社では、HIGASHIOSAKA FACTORiesという名称から、コンセプトの立案及び策定、東大阪の市内企業のリサーチ、参加企業の公募および選定、デザイナーの招聘、プロジェクト推進、展示会でのブースデザイン、SNS等のコミュニケーションを含むPR、そして事業全体のクリエイティブディレクションと、包括的に携わっています。

製造業だけで6000社近い事業所を有し、面積に対する工場数は日本一、有数の「モノづくりのまち」として知られる大阪府東大阪市。そこにはあらゆる製造事業者が拠点を置き、それゆえに産地の特色としては描きにくい側面もありました。まず市の持つアーカイブから数十社にアポイントを取り、工場見学と対話を繰り返し、東大阪を知ることから始め、そのうちに各々の現場が持っている“高い熱量を持った気質”こそが東大阪らしさである、ということが見えてきました。そこから、都市の持つ特性、それを形成する人とその性質、なすべきことを考え、事業名称を「HIGASHIOSAKA FACTORies」としました。FACTORiesは単にfactoryの複数形に留まらず、その中に"FACTOR(=きっかけ、因子)”を含んでおり、プラットフォームとして冠するに最適でした。その後、市と共に参画頂く4社の企業を選定し、デザイナーを招聘。それと同時にプロジェクトの言語化と視覚化をチームで推進しつつそれぞれの企業×デザイナーによる新規事業開発をサポートし、継続性を前提とした"繋ぐ"プラットフォームとデザインの基盤をつくりました。第1期では、各企業xデザイナーの素晴らしい取り組みによって、日々の生活に近しいものだけでなく、公共やインフラにあって日々静かに私たちの暮らしを支えてくれている素材と技術を活かした、東大阪ならではとも言えるアウトプットが具現化されました。今後も繋ぎ、創り、東大阪市の魅力を国内外に広く伝えてゆきます。

Since 2017, as part of the rebranding project of Higashi Osaka City, we have been developing, producing, and creatively directing a platform that creates possibilities for the future with a focus on "manufacturing" in the city. From the name HIGASHIOSAKA FACTORies, we have been involved in the planning and formulation of the concept, research of companies in Higashi Osaka, public solicitation and selection of participating companies, invitation of designers, promotion of the project, booth design at exhibitions, PR including SNS and other communication, and overall creative direction of the project. We also involved in the overall creative direction of the project.

Higashi-Osaka City, Osaka Prefecture, is known as one of the leading "manufacturing cities" in Japan, with nearly 6,000 companies in the manufacturing industry alone and the largest number of factories in relation to area in Japan. We began by making appointments with dozens of companies from the city's archives, touring their factories, and repeatedly talking with them to get to know Higashi-Osaka, and eventually we came to realize that the "highly passionate spirit" of each site is what makes Higashi-Osaka unique. This is what makes Higashi Osaka unique. From there, we thought about the characteristics of the city, the people who make it up, their nature, and what needs to be done, and decided to name the project "HIGASHIOSAKA FACTORies. The name "FACTORies" is not only the plural form of "factory" but also includes "FACTOR" is the most suitable name for the platform. Then, together with the city, we selected four companies to participate in the project and invited designers. At the same time, we promoted the verbalization and visualization of the project as a team and supported the new business development by each company and designer, creating a "connecting" platform and design foundation based on the premise of continuity. In the first phase, the wonderful efforts of each company and designer resulted in the realization of output that can be said to be unique to Higashi-Osaka, utilizing materials and technologies that are not only close to our daily lives but also quietly support our daily lives in the public and infrastructure sectors. In the future, we will continue to connect, create, and widely communicate the charms of Higashi Osaka City both at home and abroad.

Credit
Project Management : Maki Hirakawa
Creative Direction : Daisuke Kitagawa
Art Direction + Design : Ken Okamoto, Yamato Iizuka(Ken Okamoto Design Office Inc.)
Booth Design : Daisuke Kitagawa, Ken Okamoto, Tatsuaki Sakagami(DESIGN FOR INDUSTRY INC.)
Photograph: Kenta Hasegawa, Mitsuru Sakurai

 
FACTORies_02.jpg
FACTORies_03.jpg
FACTORies_FACTOR01_extension-cord_01.jpg
FACTORies_05.jpg
FACTORies_06.jpg
FACTORies_08.jpg
FACTORies_09.jpg
FACTORies_11.jpg
FACTORies_12.jpg
FACTORies_FACTOR04_metal-tree-support_01.jpg
 
japan shop 2021_01.jpg
japan shop 2021_02.jpg
japan shop 2021_03.jpg
japan shop 2021_06.jpg
japan shop 2021_05.jpg
japan shop 2021_04.jpg